اخبار داخلی
شماره: 2291
1391/11/01 - 09:58
واکسن هپاتیت B احتمال ابتلا به سرطان را تا 60 درصد کاهش می دهد

عضو کمیته علمی نخستین همایش سرطان و پیشگیری گفت: واکسن هپاتیت B احتمال ابتلا به سرطان کبد را در کشور تا 60 درصد کاهش می دهد.

 

به گزارش بنیان ، موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان اظهار داشت: امروزه عفونت ها به عنوان یکی از علل بروز برخی سرطان ها شناخته شده اند که ویروس های پاپیلوم انسانی (HPV)، هلیکوباکترپیلوری و ویروس هپاتیت B و C از جمله این عفونت ها به شمار می روند. 
"مسعود مردانی"ˈ عضو کمیته علمی نخستین همایش سرطان و پیشگیری با اشاره به اینکه 9/1 میلیون مورد سرطان ها مربوط به سرطان های گردن رحم، روده و کبد است که منشا عفونی دارند، یادآور شد: بیشتر این سرطان ها در کشورهای در حال توسعه که راه های پیشگیری را در دسترس ندارند، اتفاق می افتد. 
 
مردانی خاطرنشان کرد: واکسن هپاتیت B اولین واکسن کشف شده ضد سرطان و واکسن پاپیلوم انسانی که به منظور جلوگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم به کار می رود، دومین واکسن کشف شده ضد سرطان در دنیاست. 
 
وی ادامه داد: بالاترین میزان ابتلا به سرطان از طریق بیماری عفونی در میان زنان، سرطان دهانه رحم و در مردان سرطان کبد و روده است که واکسیناسیون به عنوان یک روش مهم و موثر برای پیشگیری از عفونت های ویروسی می تواند، باعث پیشگیری از این سرطان شود. 
 
این استاد دانشگاه یادآور شد: در دهه اخیر، واکسیناسیون علیه بیماری ویروس پاپیلوم انسانی و ویروس هپاتیت و پروستات پیشرفته با هدف پیشگیری از سرطان ها در دنیا ساخته شده است. 
 
مردانی با بیان اینکه بیش از 80 درصد سرطان های کبد به دلیل ابتلا به هپاتیت B و C است، افزود: سرطان کبد پنجمین علت شایع ابتلا به سرطان در میان مردان و هشتمین علت شایع ابتلا در زنان است. 
 
به گفته وی، از سال 1372 در ایران، تمامی نوزادان به هنگام تولد علیه ویروس هپاتیت B واکسینه شده اند و امید می رود بعد از چهار دهه آینده، هیچ فردی در کشور به علت ابتلا به هپاتیت B دچار سرطان کبد نشود. 
 
با توجه به اهمیت موضوع پیشگیری در ابتلا به سرطان، ˈاولین همایش سرطان و پیشگیریˈ با هدف تبادل اطلاعات میان نهادهای علمی و اجرایی کشور هفتم و هشتم بهمن ماه از سوی موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان، وزارت بهداشت و نیز انجمن های علمی در در مرکز همایش های صدا و سیما تهران برگزار می شود که نقش واکسیناسیون در پیشگیری از سرطان به عنوان یکی از محورهای آن تعیین شده است.
پایان مطلب/
 
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved